14
LUT

2018

POSTAWY MIESZKAŃCÓW TRÓJMIASTA WOBEC RYNKU MIESZKANIOWEGO

Kategoria: Nieruchomości

Badanie przeprowadzono w styczniu 2018 przez Instytut Badań Pollster na zlecenie Murator EXPO, organizatora Targów Nowy DOM Nowe MIESZKANIE, na próbie pełnoletnich mieszkańców trzech miast/regionów Polski: Warszawy, Poznania i Trójmiasta.

POSTAWY MIESZKAŃCÓW TRÓJMIASTA WOBEC RYNKU MIESZKANIOWEGO

Dobrana do badania próba jest reprezentatywna pod względem struktury płci i wieku mieszkańców danego miasta/regionu. Wielkość próby dla danego miasta/regionu wyniosła 300 respondentów, łączna próba to 900 osób. Maksymalny błąd oszacowania dla pojedynczego miasta wyniósł 6%.

Badanie zrealizowano metodą CAWI (badanie z wykorzystaniem ankiety udostępnianej na stronie internetowej).
Jako pierwsze publikujemy badania dot. postaw mieszkańców Trójmiasta wobec rynku mieszkaniowego.

Preferencje w odniesieniu do idealnego miejsca zamieszkania

Mieszkańcy Trójmiasta przede wszystkim preferują lokalizację z dobrą komunikacją, parkami zieleni i sklepem osiedlowym. Zwracają również uwagę na niskie koszty eksploatacyjne nieruchomości. Wymarzony dla nich lokal ma odpowiednią powierzchnię, dobre oświetlenie, kuchnię z oknem, balkon lub taras i jest ogólnie dobrze wykonany. Zapytani wprost, skłanialiby się do wyboru nieruchomości

z rynku pierwotnego. Jednak to nie jest najważniejszy czynnik w wyborze idealnego miejsca zamieszkania. Podobnie z opinią o deweloperze – choć przywiązują wagę do wysokiej jakości wykonania mieszkania/domu, nie jest dla nich kluczowe by idealne osiedle było wybudowane przez znanego dewelopera.

Najmniej istotnymi względami wyboru idealnej lokalizacji są również: zamknięte osiedla (wskazania rzadziej niż w Warszawie), miejsca do wspólnego grillowania z innymi mieszkańcami oraz prestiż dzielnicy.
W kontekście idealnego lokalu najmniej istotne są: salon połączony z aneksem kuchennym, skosy w pokojach, wyposażenie w wideodomofon, własny ogródek.

Preferowane źródła informacji

Targi Mieszkaniowe wskazywane są zdecydowanie często jako preferowany kanał informacji o nieruchomościach (średnia dla ogółu 42% wskazań). Głównym źródłem informacji o nieruchomościach czy wykończaniu wnętrz jest Internet.

1

1. IdentyfikacjamieszkańcówTrójmiasta

  •   Średni wiek mieszkańca Trójmiasta to 47 lat, spory odsetek żyje w formalnych związkach (mężowie/żony: 48%).

  •   Większość mieszkańców Trójmiasta mieszka tu od urodzenia lub powyżej 10 lat (77%), najmniejszy odsetek stanowią mieszkańcy „nowi” - do 10 lat (23%).

  •   38% mieszkańców Trójmiasta przeprowadzało się 2-3 razy, a prawie trzykrotnie mniej (13%) nigdy jeszcze nie zmieniało miejsca zamieszkania.

  •   Mieszkańcy Trójmiasta mają raczej entuzjastyczne nastawienie do otaczającego ich świata. Uważają się za miłośników przyrody (93% sumy odpowiedzi „doskonale i raczej do mnie pasuje”), ciekawych świata (89%), samodzielnych w decydowaniu o sobie (84%), deklarują różnorodność zainteresowań (82%). Cenią sobie też poczucie bezpieczeństwa (80%) i stabilność (80%), mają bardzo racjonalne podejście do życia (78%).

  •   35% mieszkańców Trójmiasta zdecydowanie preferuje mieszkanie/dom z rynku pierwotnego, jedynie 12% stanowczo optuje za rynkiem wtórnym. Pozostali (53%) nie mają silnie zdeklarowanych preferencji w tej kwestii.

  •   33% osób jednoznacznie deklaruje, że nie miałoby problemu z zamieszkaniem w dzielnicy/okolicy, której nie znają, jednocześnie pokaźna część respondentów Trójmiasta (38%) twierdzi, że są bardzo silnie związani z okolicą, w której mieszkają w tej chwili.

  •   43% społeczeństwa Trójmiasta jest przekonania, że dobrze czują się w dużym mieście, nie chcieliby mieszkać w małej miejscowości. Silnych sympatyków mniejszych miejscowości odnotowano zaledwie 15%. Pozostali (42%) nie mają zdecydowanej opinii w tej kwestii.

2

  1. Warunki mieszkańców Trójmiasta

    •   Większość mieszkańców Trójmiasta nie płaci za wynajem mieszkania (81% to właściciele/współwłaściciele lub mieszka w mieszkaniu należącym do znajomego/rodziny), 16% płaci za wynajem, a 3% znajduje się w innej sytuacji mieszkaniowej.

    •   W zamieszkiwanej okolicy lokatorzy Trójmiasta najczęściej wskazują na obecność sklepu osiedlowego (94%). Często też deklarują, że dobrze znają dzielnicę, w której mieszkają (91%), mają dogodną komunikację (89%), mieszkają w atrakcyjnej w ich opinii lokalizacji (85%) oraz że są blisko żłobki/przedszkola/szkoły. Dość często deklarują również, że mają przyjazne sąsiedztwo (75%).

    •   Lokal, który zamieszkują zazwyczaj ma kuchnię z oknem (88%), widne, dobrze oświetlone pokoje (87%) oraz duże okna (84%). Często też posiadają piwnicę/komórkę lokatorską (84%) oraz miejsce parkingowe przy bloku/domu (81%).

    •   Mieszkańcy Trójmiasta są bardzo zadowoleni z obecnego miejsca zamieszkania (83% sumy wskazań odpowiedzi „Zdecydowanie i raczej zadowolony”).

  2. Relacje z sąsiadami

    •   Mieszkańcy Trójmiasta są usatysfakcjonowani ze swoich relacji z sąsiadami (68% sumy

      odpowiedzi „oceniam swoje relacje z sąsiadami zdecydowanie dobrze i raczej dobrze”). Wart uwagi jest fakt, że subiektywnie lepiej oceniają te relacje niż mieszkańcy Warszawy (57%) i Poznania (58%).

    •   W opinii mieszkańców Trójmiasta znajomość sąsiadów wzmacnia poczucie bezpieczeństwa (82%), są przekonani, że poprawne relacje z sąsiadami to jedna z podstaw satysfakcji mieszkania w danym miejscu (75%).

    •   62% mieszkańców Trójmiasta deklaruje, że zna swoich sąsiadów wystarczająco dobrze (częściej tak deklarują niż mieszkańcy stolicy (49%) oraz Poznania (52%).

    •   Mieszkańcy Trójmiasta częściej też niż poznaniacy są przekonani, że pozytywne relacje z sąsiadami dają poczucie przynależności do lokalnej społeczności (58% wskazań w Trójmieście, 48% w Poznaniu) oraz częściej deklarują, że mają kilku zaprzyjaźnionych sąsiadów (57% w Trójmieście, 44% w Poznaniu).

    •   W odróżnieniu od warszawiaków, mieszkańcy Trójmiasta częściej deklarują, że znają swoich sąsiadów z imienia (41% mieszkańcy Trójmiasta a jedynie 29% mieszkańców Warszawy). Mieszkańcy stolicy mając jednak świadomość, że pozytywne relacje z sąsiadami są ważnym aspektem wpływającym na satysfakcję mieszkania w danym miejscu (68%), silniej deklarują, że chcieliby ich lepiej poznać (43% wśród mieszańców Warszawy a 30% wśród mieszańców Trójmiasta).

3

  •   Mieszkańcy z szerokiego ogółu badanych (Trójmiasta, Warszawy i Poznania) najczęściej wspierają się wzajemnie z sąsiadami w odbieraniu przesyłek kurierskich, przy czym mieszkańcy Trójmiasta deklarują ten rodzaj przysługi częściej (Trójmiasto 72%, Poznań 55%, Warszawa 48%), blisko co trzeci mieszkaniec z każdego objętego badaniem miasta anonsuje pilnowanie mieszkania/domu, wsparcie drobnymi naprawami lub pożyczanie produktów spożywczych.

  •   Mieszkańcy Trójmiasta częściej niż poznaniacy pożyczają sąsiadom pieniądze (18% Trójmiasto, 10% Poznań) i narzędzia (51% Trójmiast, 41% Poznań).

  •   Najbardziej drażniące zachowania u sąsiadów to zaśmiecanie wspólnych powierzchni (klatek/wind) – ten czynnik wskazują też częściej mieszkańcy Trójmiasta (64%) niż Poznania (52%).

  •   Mieszkańców Trójmiasta w następnej kolejności irytuje też małostkowość, nękanie (51%), wścibskość sąsiadów (48%) oraz palenie papierosów na balkonie/w windzie(47%). Często drażni również imprezowanie (41%) oraz brak kultury, czyli nie witanie się/mijanie bez słowa (43% wskazań).

4. Wymarzone miejsce zamieszkania
 Mieszkańcy Trójmiasta zapytani o istotne dla nich kwestie przy wyborze idealnego miejsca

zamieszkania, przede wszystkim wskazują na dobrą komunikację publiczną (94%), dogodną lokalizację (92%), sklep osiedlowy (89%) i niskie koszty eksploatacyjne nieruchomości (89%).

4

 Pod względem idealnego lokalu kluczowe (wskazania na poziomie: „Zdecydowanie istotne”) są natomiast dla nich widne, jasne, dobrze oświetlone pokoje (53%), wysoka jakość wykonania mieszkania/domu (52%), odpowiednia powierzchnia (51%), kuchnia z oknem (48%) oraz posiadanie balkonu/tarasu (47%). Wskazywane aspekty silnie korespondują z obecnym miejscem zamieszkania mieszkańców Trójmiasta (stąd też prawdopodobnie ich wysoka ocena satysfakcji z obecnego miejsca zamieszkania).

Nieruchomości

5. Znajomość wybranych deweloperów i źródła informacji o nich

  •   Liderem pod względem znajomości w Trójmieście jest deweloper Robyg (prawie dwukrotnie częściej wymieniany jako pierwszy spontanicznie, czyli bez pokazywania respondentom listy i logo, niż jego najbliższy konkurent Hossa Grupa Inwestycyjna: 17% Robyg, 9% Hossa).

  •   Najbardziej znani deweloperzy w Trójmieście to Robyg (65% wskazań), Invest Komfort (64%), Hossa Grupa inwestycyjna (63%) oraz Inpro (53%).